Dovanų psichologija. Ar tikrai svarbiausia - dėmesys?
Tyrimai rodo, kad... ne.
Jei šeimos nariams padovanosite po megztinį, tėčiui jis gali labai patikti, o broliui - ne. Nors abiems dovanojant Jūsų mintis bus ta pati., bet vienam ši dovana sukels džiaugsmą, o kitam - nusivylimą. Dovana - iš tiesų dėmesys ir jis svarbiausias, bet jei dovanų gaunate kažką, ko nemėgstate, greičiausiai pasijusite lyg jūsų visai nepažįsta.
Iš pažiūros elementari žinutė - žmonėms patinka gauti tai, ką jie mėgsta ir ko nori. Paprasčiausias būdas pataikyti - paklausti. Bet jei klausite abstrakčiai, retai gausite atsakymą. Verta konkretinti klausimą ir pasitikrinti savo idėjas „ar tau patiktų X daiktas?“, „Kaip reaguotum gavęs Y paslaugos čekį?“ Jei labai norisi staigmenos, galite ištestuoti visas idėjas, ateinančias į galvą ir nesakyti, kurią pasirinksite. Visgi, net jei tai skamba nuobodžiai, dauguma žmonių apsidžiaugia gavę tai, ko prašė.
O jei žmogus gauna tai, ko prašė, tikėtina, kad jausis išgirstas.
Ir vis dėl to, ne visų gali paklausti. Ne visi net leidžia sau pasakyti aplinkiniams jei ko nors nori. Ir kartais mes iš tiesų galime atsidurti situacijoje, kur telieka perskaityti mintis.
Tad į ką orientuotis tada, kai žmogus nepasako nieko?
Apžvelkime, ką sako žmonės, tyrinėjantys dovanojimo psichologiją (taip, yra ir tokia). Įspraudžiu nuorodas ir į pačius tyrimus jei kam norėtųsi paskaityti daugiau (juos atidarys paspaudus ant mėlynų žodžių).
Kaip labiausiai patikusios, dažniausiai buvo įvertintos dovanos, kurios:
- nešė žinutę apie kažką, ką dovanotojas žino apie gavėją (pvz., „kai atostogavome prie ežero sakei, kad norėtum čia atvažiuoti žiemą“)
- arba kažkas, ko žmogus vis nori, bet pats sau nenusiperka (pvz., esu turėjusi klientę, kuri labai džiaugėsi gavusi dovanų čekį konsultacijoms, nes pati neprisiruošdavo užsirašyti, nors apie tai galvojo gal metus).
Tačiau kitas tyrimas atkreipia dėmesį, kad dažnai, kai dovana yra pernelyg specifiška, galime pataikyti labai pro šoną. Ir patariama palikti laisvės žmogui pačiam pasirinkti (pvz., vietoje išsiuvinėtos blizgios pagalvėlės padovanoti dovanų čekį interjero parduotuvėje).
Jei norite daugiau emocijos, įtraukite staigmenos elementą. Kaip tai padaryti jei dovanojate, ko žmogus prašė? Supakuokite ar įteikite išradingai, kūrybiškai.
Internetuose radau informaciją, kad labiau mėgstamos yra patyriminės dovanos (pvz., bilietai, pramogos). Tačiau, paplitę juokeliai apie nuolat pratęsiamus dovanų kuponus šuoliams su guma ar praleistus spektaklius verčia tuo suabejoti. Galbūt ir čia vertėtų atkreipti dėmesį į tai, ar žmogus ekstravertas ir mėgautųsi tokia dovana, ar visgi labiau introvertiškas ir vien skambutis susitarti dėl paskraidymo oro balionu su nepažįstamais žmonėmis jam bus atidėliojimo prioritetų viršūnėse, Taip, aš esu padovanojusi tokią dovaną draugei introvertei. Ir taip, šią idėją "prakišo" ekstravertiškas žmogus.
ĮĮkk
Įkvėpimo sėmiausi iš čia.
Dar vienas pasiūlymas - atkreipkite dėmesį į žmogaus meilės kalbą. Jei tai jūsų mylimasis ar mylimoji, žinoti jo(s) meilės kalbą - daugiau nei rekomenduoju. Jei dar nežinote, sužinoti ir 100 idėjų meilei visad po ranka turėti galite čia., o geriau suprasti vaikų meilės kalbą galite su poreikių kortelėmis.
Visgi, įsivaizduokime, kad meiės kalbą jau žinote. Kaip tuo pasinaudoti renkant dovaną? O kadangi jau esate čia ir tikriausiai domitės saviugda, pasidalinsiu ir idėjomis iš Saviterapijos e-parduotuvės lentynų:
- Dovanos. Šis žmogus negavęs jokios dovanos jausis tiesiog nemylimas. Net jei susitarsite nieko nedovanoti, greičiausiai jis vis tiek tikėsis bent simbolinės dovanos. Čia ypač svarbu ir tai, kaip padovanosite (nors ar yra kam būtų visai nesvarbu?). Dovana - meilės išraiška, tad apgalvokite ne vien ko šis žmogus norėtų, kokia dovanos prasmė, bet ir kad būtų smagu ją išpakuoti ar surasti - tai reikš dvigubą dėmesį. Turbūt būtent šiam žmogui labiausiai galėtų tikti dovanų čekiai iš srities, kuri jam įdomi, tik jis turėtų būti gražiai įpakuotas. (Saviterapija irgi turi ir gražiai, su Jūsų žinute gali supakuoti dovanų čekį pasirinkta suma)
- Laikas kartu. Bilietai į teatrą, o gal suorganizuota auklė, kad galėtumėte pabūti kartu? O gal galite pabūti aukle draugų vaikui, kad jie praleistų laiko kartu? Jei dovana vaikui - keliaukite kartu padūkti ar padovanoję žaislą eikite kartu pažaisti. (Saviterapija.lt pavyzdys: mylimajam poros dienoraštis, mažyliui - žaidimas Emocijų šalis, gerai kalbantiems ir paaugliams - Pasitikiu savimi).
- Paslaugos. Šiam atvejui atrodo geriausia būtų ne tiek dovanos turinys, kiek tai jei ji būtų įteikta sutvarkius namus ir padarius skanią vakarienę. O gal girdite, kuo vis pasiskundžia šis žmogus ir galite išspręsti tą problemą? (Saviterapija.lt pavyzdys: mylimajam žaidimas Eikš čia, nerimu besiskundžiančiam - Ramybės užrašinė)
- Palaikymo žodžiai. Ideali dovana artimam žmogui - dėkingumo dėžutė, kurią Jūs užpildote savo padėkomis. Jei patys tiek padėkų neturite ar žmogus nėra tiek artimas, puikiai tiks jau užpildytos dėkingumo kortelės arba įvairios afirmacijos. (Saviterapijoje galite rasti afirmacijas moterims, naujoms mamoms, galios gyvūnų - visiems). Taip pat, tokiam žmogui galėtų patikti dėkingumo dienoraštis su įkvėpiančiomis citatomis ar dėmesingumo dienoraštis, kuriame turėtų pats sau rašyti afirmacijas ir įkvėpiančius žodžius.
- Prisilietimai. Visos lytėjimo dovanos, kaip masažai, SPA, karštos vonios, kirpyklos ar barberio paslaugos. (Čia Saviterapija neturi ko pasiūlyti, nebent užskaitytume lietimui malonią dėkingumo dėžutę)
Na, ar jau kilo idėjų dovanoms? Galbūt jausitės drąsiau jas rinkdami ir dovanodami, o gal tiesiog paklausdami apie jų norus?
Beje, jei norite siųsti dovaną iš Saviterapija.lt, pirkdami tiesiog nurodykite gavėjo informaciją. Visus dovanų rinkinius pakuojam taip, kad tiktų dovanoti. O Kalėdų laikotarpiu taip pakuojame viską. Galite parašyti mums žinutę į [email protected] ir pridėsime nuo Jūsų atviruką).
Dovanų rinkinio pavyzdys. Čia - rinkinys RAMU su Ramybės užrašine ir afirmacijomis moterims. Pridėta levandomis kvepianti sojų vaško žvakė, pagaminta socialinio verslo, arbatos puokštelė ir rašiklis.